Etter endt utdannelse som boktrykker studerte Hroar Scheibler ved Statens Kunstakademi hos professorene Jean Heiberg, Aage Storstein og Per Krogh fra 1952 til 1956, og grafikk hos Chrix Dahl ved SHKS fra 1955 til 1956. Disse professorene satte ikke noe merkbart spor i hans virksomhet, bortsett fra Chrix Dahl og hans tekniske skolering. Allerede lenge før akademitiden var det mestere som Pieter Bruegel den eldre, Tizian, Velasques og særlig Cézanne og Van Gogh, samt de norske Hertervig og Munch som var inspiratorer.
Etter de fire årene på Akademiet malte han omtrent som før han begynte der. Det var først og fremst treningen med aktmaleri og kollegamiljøet som fikk mest betydning. Ellers ble det i hovedsak landskap, malt ute i all slags vær hele året. Yndlingsmotiv: Furutrær med oransje stamme, grågrønt bar og sterkt blått fra himmelen mellom grenene – den ideelle treklang!
Som en kontrast til det barske og ustabile klimaet i Norge arbeidet han ett år i det solrike Sydfrankrike, der Cézanne og Van Gogh engang hadde jobbet uforstyrret av været med sine motiver. Oliventrær på rød eller oker jord ble et yndlingsmotiv både der og i Sydspania, hvor han bodde i tre år. Så ble det Afrika: Kanariøyene og Tunisia, men fremfor alt flere opphold i Kenya og Tanzania. Akasietrærne på rød jord ble et klimaks! – En gammel guttedrøm ble realisert: Å oppleve Afrika med sitt enorme dyreliv, og i tillegg male en solid samling landskap og dyrebilder derfra.
Hroar Scheibler har i tidens løp vært bidragsyter med artikler i pressen. Og i 1996 ga han ut En hensynsløs selvbiografi med filosofiske kommentarer på sitt eget forlag, Fatalistforlaget. Det har ikke vært så lang vei fra penselen til pennen.
I 1998 utgav Scheibler praktboken Malerier i firefargetrykk. Boken inneholder 350 av hans malerier. I 2000 ga han ut boken Tegninger og grafikk. Den har 250 helsides reproduksjoner av hans tegninger og raderinger.
Stiftelsen Scheibler
Akersgata 20
0158 Oslo
Copyright © 2025 Stiftelsen Scheibler, Webutvikling av WP Care