Talentprisen i design på kr. 100.000,- er tildelt Moods of Norway ved Peder Børresen og Simen Staalnacke

Peder Børresen og Simen Staalnacke, bedre kjent som Moods of Norway, har stormet inn i norsk moteverden som et friskt og fargerikt tilskudd de siste årene. De møttes på Hawaii i 2002 og bestemte seg da for at de ville lage klær tilpasset forskjellige stemninger eller «moods» som det heter på engelsk – derav navnet Moods of Norway.
Autodidakte og med sterk sans for mote, stil og glamour har de i løpet av tre-fire år klart å etablere seg som et av Norges mest suksessrike design-team, og deres klær selges nå i mer enn 50 butikker i Norge og i rundt 30 butikker i USA.
«Velg de rette omgivelser» er et av ordspråkene de har satset på, og derfor har de valgt det vakre Stryn som base for sin virksomhet – ikke Paris eller andre metropoler. Produksjonen foregår imidlertid ved fabrikker rundtom i Europa. Inspirasjonen henter de fra lokalmiljøet, blomsterprakten under fruktblomstringen, orange traktorer, stavkirker etc, – og de har aktualisert hva det betyr å være norsk i den globale sfæren vi nå lever i. Med sine ekstremt fargerike og ornamentrike herreklær, har de satt fokus på hva det vil si å være mann i et land hvor herremoter har vært svært modeste.
Mottoet er «spotless clothing since day one». Dette har de klart å leve opp til med sitt «casual ware» og i sine blomstrende partyjakker og elegante cocktail dresser i fargerik brokade, – preget av et sofistikert og enkelt snitt som passer et motebevisst norsk publikum så vel som filmstjerner i Hollywood.

